Ο Φάρος της Αλεξάνδρειας
θεωρείται ένα από τα Επτά
θαύματα του αρχαίου κόσμου. Κατασκευάστηκε
τον 3ο
αιώνα π.Χ. και παρέμεινε σε λειτουργία
ώς την πλήρη καταστροφή του από δύο
σεισμούς τον 14ο
αιώνα μ.Χ.
Ήταν ένας πύργος συνολικού
ύψους 140 μέτρων και ήταν για εκείνη την
εποχή το πιο ψηλό ανθρώπινο οικοδόμημα
του κόσμου μετά τις πυραμίδες του Χέοπα
και του Χεφρήνου ή Χεφρένης. Κατασκευάστηκε
από κομμάτια άσπρης πέτρας και ήταν
δομημένος σε τέσσερα επίπεδα. Το
χαμηλότερο ήταν η τετράγωνη βάση, το
δεύτερο ήταν ένα τετράγωνο κτίσμα, το
τρίτο οκτάγωνο κτίσμα και το τέταρτο
το ψηλότερο ένα κυκλικό κτίσμα επί της
κορυφής του οποίου το άγαλμα του Ποσειδώνα
ή Απόλλωνα. Στο τέταρτο επίπεδο υπήρχε
ένας καθρέπτης που αντανακλούσε το φως
του ήλιου κατά τη διάρκεια της μέρας
ενώ το βράδυ έκαιγε μία φλόγα για να
προειδοποιεί τα διερχόμενα πλοία για
την ύπαρξη εμποδίων. Η λέξη φάρος
υιοθετήθηκε από πολλές χώρες και
χρησιμοποιήθηκε ευρέως στο λατινογενές
λεξιλόγιο και σε γλώσσες όπως τα Γαλλικά
(phare), τα Ιταλικά
(faro), Πορτογαλικά
(farol) και Ισπανικά
(faro).
Το οικοδόμημα
χτίστηκε πάνω σ`ένα νησάκι που λεγόταν
φάρος, εμπρός από τη Αλεξάνδρεια της
Αιγύπτου. Την περίφημη αυτή πόλη έχτισε
ο Μέγας Αλέξανδρος, σε σχέδιο του
αρχιτέκτονα Δεινοκράτη, όταν κατέλαβε
την Αίγυπτο. Το οικοδόμημα πήρε το όνομα
του νησιού. Χρειάστηκαν μάλλον 20 χρόνια
ώσπου να χτιστεί και ολοκληρώθηκε γύρω
στο 280π.χ. επί βασιλείας του Πτολεμαίου
του Β`. Το κτίριο του φάρου ήταν έργο του
αρχιτέκτονα Σωκράτη.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΡΓΟΙ
Το φάρο τον
αποτελούσαν τρεις μαρμάρινοι πύργοι,
χτισμένοι επάνω σε ένα θεμέλιο από
πέτρινους ογκολίθους. Ο πρώτος πύργος
ήταν τετράπλευρος και περιείχε
διαμερίσματα για τους εργάτες και τους
στρατιώτες. Από επάνω υπήρχε ένας
δεύτερος οκταγωνικός, με σπειροειδές
κεκλιμένο επίπεδο που οδηγούσε στον
τελευταίο πύργο.
ΤΟ ΛΑΜΠΡΟ ΦΩΣ
Ο τελευταίος
πύργος είχε σχήμα κυλίνδρου και στο
εσωτερικό του έκαιγε η φωτιά που οδηγούσε
τα πλοία με ασφάλεια στο λιμάνι. Από
επάνω του υπήρχε το άγαλμα του Διός
Σωτήρας. Το συνολικό ύψος του φάρου ήταν
117 μέτρα.
ΤΟ ΣΤΙΛΠΝΟ
ΟΡΕΙΧΑΛΚΙΝΟ ΚΑΤΟΠΤΡΟ
Για τη
συντήρηση της φωτιάς χρειάζονταν
τεράστιες ποσότητες καύσιμων. Την
τροφοδοτούσαν με ξυλά, που τα μετέφεραν
χάρη στο σπειροειδές κεκλιμένο επίπεδο
άλογα και μουλάρια. Πίσω από τη φωτιά
υπήρχαν φύλλα ορειχάλκου που αντανακλούσαν
τη λάμψη προς τη θάλασσα. Τα πλοία
μπορούσαν να τη διακρίνουν από 50
χιλιόμετρα μακριά. Κατά το δωδέκατο
μ.Χ. αιώνα το λιμάνι της Αλεξάνδρειας
γέμισε από λάσπη και τα πλοία έπαψαν να
το χρησιμοποιούν. Ο φάρος έπεσε σε
αχρηστία. Ενδεχομένως τα φύλλα του
ορειχάλκου κάτοπτρου αποσπάστηκαν και
έγιναν νομίσματα.
Κατά το
δέκατο τέταρτο αιώνα ένας σεισμός
κατέστρεψε το φάρο. Μερικά χρόνια
αργότερα οι Μουσουλμάνοι χρησιμοποίησαν
τα υλικά του δια την κατασκευή ενός
οχυρού. Το οχυρό αυτό ανακατασκευάστηκε
και παραμένει ακόμη στη θέση του πρώτου
φάρου στον κόσμο.
Εκπληκτικό κατόρθωμα
παραμένει στο πέρασμα του χρόνου η
οικοδόμηση του περίφημου Φάρου της
Αλεξάνδρειας, τόσο κατασκευαστικά όσο
και τεχνολογικά. Δίκαια κατατάχθηκε
στα επτά θαύματα. Από τους αρχαίους
συγγραφείς περιγραφή του μας διασώζουν
ο Στράβων (Γεωγραφικά, 17.1. 6-10) και ο
Πλίνιος (Φυσική ιστορία 36.83). Κτίστηκε
στη διάρκεια της περιόδου του Πτολεμαίου
Β’ του Φιλάδελφου από το διάσημο
αρχιτέκτονα Σώστρατο τον Κνίδιο, του
Δεξιφάνους και η κατασκευή του διήρκεσε
δώδεκα χρόνια.
Ένα
Μηχανικό και Τεχνολογικό Θαύμα
Την ονομασία «Φάρος»
την πήρε από την ομώνυμη νησίδα Φάρος
που βρισκόταν στην είσοδο του λιμανιού
της πόλης. Το αρχικό του όνομα ήταν
«πυροφόρος πύργος», έμεινε όμως γνωστός
σαν Φάρος και από αυτόν έλκουν την
ονομασία τους οι γνωστοί φάροι της
ναυτιλίας. Δεν άργησε να ταυτιστεί με
την ίδια την πόλη και όταν έλεγαν «Φάρος»
εννοούσαν την Αλεξάνδρεια. Το συνολικό
του ύψος έφτανε τα 140μ.(!) και ήταν κτισμένος
σε τέσσερα επίπεδα.
Το πρώτο, ύψους 71 μέτρων,
ήταν το ψηλότερο από όλα. Ήταν τετράγωνο,
διάτρητο από παράθυρα, και γύρω – γύρω
υπήρχαν πλήθος δωμάτια όπου στεγάζονταν
οι μηχανικοί και οι φύλακες. Στο κέντρο
του υπήρχε υδραυλικός μηχανισμός , με
τη βοήθεια του οποίου ανέβαζαν τα διάφορα
εφόδια και καύσιμα του πυργίσκου. Το
δεύτερο τμήμα, πάνω στο πρώτο, ήταν
οκταγωνικό, γεμάτο με ελικοειδείς
σκάλες, και το τρίτο, πάνω στο δεύτερο,
ήταν κυκλικό, στολισμένο με κίονες.
Στο τελευταίο τμήμα
προς την κορυφή υπήρχε ο μηχανισμός που
αντανακλούσε το φως. Εκεί υπήρχε τόσο
η φωτιά, όσο και ευαίσθητα όργανα που
την αντανακλούσαν πολλά μίλια μακριά
(300 στάδια). Πολλές αναφορές μιλούν για
έναν παράξενο «καθρέπτη», που προκαλούσε
θαυμασμό περισσότερο από το κτίριο και
που δεν ράγιζε.
Μερικοί λένε ότι ήταν
από γυαλί, άλλοι από διαφανή επεξεργασμένη
πέτρα, και όταν κάθονταν από κάτω,
μπορούσαν να βλέπουν πλοία στη θάλασσα
που δεν ήταν ορατά με γυμνό μάτι. Έχουμε
μήπως εδώ ένα πρώτο τηλεσκόπιο; Όλα
είναι πιθανά. Και ήταν ένας μόνο
ανακλαστήρας ή υπήρχαν πολλοί; Δυστυχώς
τα στοιχεία που έχουμε είναι
ελλιπή.
Αναφέρονται επίσης πολλά έργα τέχνης με αυτοματισμούς: Ένα άγαλμα που το δάκτυλό του ακολουθούσε την τροχιά του ήλιου στη διάρκεια της ημέρας (τι γινόταν άραγε τη νύχτα;) ένα άλλο που εσήμαινε τις ώρες της ημέρας με ποικίλες και μελωδικές φωνές, και ένα άλλο που έδινε το σύνθημα του συναγερμού όταν ερχόταν εχθρικός στόλος που δεν ήταν ακόμη ορατός. Διακρίνουμε εδώ πολλές εφαρμογές αυτομάτων, υδραυλικών οργάνων, κατόπτρων κλπ.
Αναφέρονται επίσης πολλά έργα τέχνης με αυτοματισμούς: Ένα άγαλμα που το δάκτυλό του ακολουθούσε την τροχιά του ήλιου στη διάρκεια της ημέρας (τι γινόταν άραγε τη νύχτα;) ένα άλλο που εσήμαινε τις ώρες της ημέρας με ποικίλες και μελωδικές φωνές, και ένα άλλο που έδινε το σύνθημα του συναγερμού όταν ερχόταν εχθρικός στόλος που δεν ήταν ακόμη ορατός. Διακρίνουμε εδώ πολλές εφαρμογές αυτομάτων, υδραυλικών οργάνων, κατόπτρων κλπ.
Μια λαμπρή παράδοση σε
εφαρμογή, ένας κατασκευαστικός άθλος
που υλοποιούσε τις τεχνολογικές
προδιαγραφές της εποχής του. Οι Άραβες
κατακτητές ενθουσιασμένοι από το Φάρο,
που τον αποκαλούσαν «Ελ-Μανάρα», έδωσαν
το όνομά του στα ψηλά κτίρια της θρησκείας
τους, γνωστά σαν μιναρέδες. Στην Ελληνική
βιβλιογραφία απουσιάζει και αυτό το
τόσο ενδιαφέρον θέμα.
Επιμέλεια
Βαδράτσικας Χρήστος
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου