Η Ασπασία (περ. 470 – περ. 400
π.Χ.) ήταν μια γυναίκα από τη Μίλητο, διάσημη για το δεσμό που διατηρούσε με
τον επιφανή Αθηναίο πολιτικό Περικλή.
Αν και ελάχιστα στοιχεία μας έχουν παραδοθεί για τη ζωή της, γνωρίζουμε ωστόσο ότι πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ενήλικης ζωής της στην Αθήνα και πως ενδέχεται να επηρέασε διαμέσου του Περικλή την πολιτική του αθηναϊκού κράτους.
Αν και ελάχιστα στοιχεία μας έχουν παραδοθεί για τη ζωή της, γνωρίζουμε ωστόσο ότι πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ενήλικης ζωής της στην Αθήνα και πως ενδέχεται να επηρέασε διαμέσου του Περικλή την πολιτική του αθηναϊκού κράτους.
Στο όνομά της αναφέρονται στα
έργα τους οι Πλάτων, Αριστοφάνης, Ξενοφών και άλλοι συγγραφείς της εποχής. Ορισμένοι
από αυτούς υποστηρίζουν πως η Ασπασία διατηρούσε οίκο ανοχής, ενώ ήταν πόρνη
και η ίδια. Ωστόσο οι σύγχρονοι μελετητές είναι επιφυλακτικοί ως προς αυτό το
ζήτημα, δεδομένου ότι πολλοί από τους αρχαίους συγγραφείς που προαναφέρθηκαν
ήταν κωμικοί ποιητές που ως στόχο είχαν την δυσφήμιση του Περικλή. Ορισμένοι
μελετητές αμφισβητούν ακόμη και την παράδοση βάσει της οποίας η Ασπασία ήταν
εταίρα, θεωρώντας πως στην πραγματικότητα το ζεύγος ήταν παντρεμένο. Η Ασπασία
απέκτησε με τον Περικλή ένα γιο, ο οποίος επίσης ονομάστηκε Περικλής. Ο
τελευταίος αργότερα έγινε στρατηγός του αθηναϊκού στρατού και εκτελέστηκε μετά
τη Ναυμαχία των Αργινουσών. Μετά το θάνατο του Περικλή του Πρεσβύτερου,
πιστεύεται πως η Ασπασία έγινε εταίρα του Λυσικλή, ενός άλλου Αθηναίου
πολιτικού και στρατιωτικού.
Η Ασπασία γεννήθηκε στη Μίλητο και
ο πατέρας της ονομαζόταν Αξίοχος. Η οικογένειά της ήταν εύπορη και η ίδια κατείχε
εξαιρετική μόρφωση. Δεν είναι γνωστές οι συνθήκες υπό τις οποίες ταξίδεψε στην
Αθήνα. Σύμφωνα με αμφισβητήσιμες αναφορές των αρχαίων συγγραφέων και ορισμένων
σύγχρονων μελετητών, στην Αθήνα η Ασπασία έγινε εταίρα και πιθανώς ιδιοκτήτρια
οίκου ανοχής. Οι εταίρες ήταν επαγγελματίες που αναλάμβαναν την ψυχαγωγία
ανδρών της ανώτερης τάξης, καθώς επίσης και παλλακίδες. Πέρα από την εξωτερική
τους ομορφιά, διέφεραν από τις άλλες Αθηναίες στο γεγονός ότι ήταν μορφωμένες
(συχνά σε υψηλό επίπεδο, όπως η Ασπασία), ήταν ανεξάρτητες και πλήρωναν φόρους.
Ίσως ήταν ό,τι πιο κοντινό μπορεί να φανταστεί κανείς στις απελευθερωμένες
γυναίκες, και η Ασπασία, η οποία εξελίχτηκε σε λαμπερή προσωπικότητα της
αθηναϊκής κοινωνίας, ήταν πιθανώς ένα προφανές παράδειγμα.
Όντας ξένη και ίσως εταίρα, η
Ασπασία ήταν ελεύθερη από τις νομικές δεσμεύσεις που κατά παράδοση καθήλωναν
τις παντρεμένες γυναίκες στα σπίτια τους, κι έτσι της επιτρεπόταν να συμμετέχει
στη δημόσια ζωή της πόλης. Έγινε ερωμένη του επιφανούς πολιτικού Περικλή στις
αρχές της δεκαετίας του 440 π.Χ. Μετά το διαζύγιό του από την πρώτη του σύζυγο
(περ. 445 π.Χ.), η Ασπασία άρχισε να συγκατοικεί μαζί του, αν και δεν υπάρχει
κοινά αποδεκτή άποψη για το αν παντρεύτηκαν ή όχι. Ο γιος τους, Περικλής, είχε
έρθει στον κόσμο γύρω στο 440 π.Χ. Η Ασπασία θα πρέπει να ήταν πολύ νέα, αν
κρίνει κανείς από το γεγονός πως χάρισε ένα παιδί στο Λυσικλή περίπου το 428 π.Χ.
Στους κοινωνικούς κύκλους η
Ασπασία ήταν γνωστή όχι μόνο για την ομορφιά της, αλλά και για την ικανότητά
της στο λόγο και τις συμβουλές της. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, το σπίτι της
έγινε κέντρο πολιτισμού στην πόλη των Αθηνών, προσελκύοντας επιφανείς
συγγραφείς και στοχαστές, ανάμεσα στους οποίους και το φιλόσοφο Σωκράτη. Ο
βιογράφος αναφέρει ότι παρά την «ανήθικη» ζωή της, οι Αθηναίοι έφερναν μαζί τις
συζύγους τους για να ακούν τις συζητήσεις της.
Ο Περικλής, η Ασπασία και το
φιλικό τους περιβάλλον δεν ήταν απρόσβλητοι από επιθέσεις, καθώς στην Αθηναϊκή
Δημοκρατία ένας άνδρας που πρωτοστατούσε στην πολιτική ζωή, δεν κατείχε την ιδιότητα
του απόλυτου μονάρχη. Η σχέση της με τον Περικλή και η επακόλουθη ανάμειξή της
στην πολιτική ζωή ξεσήκωσε πολλές αντιδράσεις και πιθανότατα την περίοδο που
ακολούθησε το Σαμιακό Πόλεμος η Ασπασία δεν ήταν πλέον δημοφιλής. Πριν το
ξέσπασμα του Πελοποννησιακού Πολέμου (431 π.Χ. – 404 π.Χ.), ο Περικλής, κάποιοι
από τους στενούς του συνεργάτες και η Ασπασία αντιμετώπισαν μια σειρά
προσωπικών και νομικών επιθέσεων. Ιδιαίτερα η Ασπασία, κατηγορήθηκε ότι
διέφθειρε νεαρά κορίτσια προκειμένου να ικανοποιήσει τις διαστροφές του
Περικλή. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, δικάστηκε για ασέβεια, με δημόσιο κατήγορο
τον κωμικό ποιητή Έρμιππο. Αυτές οι κατηγορίες δεν ήταν, πιθανώς, τίποτε
περισσότερο από αστήριχτες συκοφαντίες, ωστόσο η όλη εμπειρία άφησε τον μεγάλο
Αθηναίο πολιτικό με μεγάλη πικρία. Τελικά η Ασπασία αθωώθηκε χάρη σε ένα
ασυνήθιστο συναισθηματικό ξέσπασμα του Περικλή.
Το 429 π.Χ., χρονιά κατά την
οποία η Αθήνα δοκιμαζόταν από φοβερό λοιμό, ο Περικλής έχασε την αδερφής του, αλλά
και τους δυο γιους του από την πρώτη του γυναίκα, τον Ξάνθιππο και τον Πάραλο.
Με το ηθικό ιδιαίτερα πεσμένο, έπεσε σε βαθιά θλίψη, και ούτε η συντροφιά της
Ασπασίας μπόρεσε να τον παρηγορήσει. Λίγο πριν το θάνατό του, οι Αθηναίοι
επέτρεψαν μια αλλαγή στο νόμο που αφορούσε την ιδιότητα του Αθηναίου Πολίτη του
451 π.Χ., ο οποίος επέτρεψε στο γιο του από την Ασπασία, τον Περικλή, που ήταν
κατά το ήμισυ Αθηναίος, να αποκτήσει πλήρη πολιτικά δικαιώματα και να γίνει
κληρονόμος του. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως ήταν ο Περικλής εκείνος που
είχε προτείνει το νόμο βάσει του οποίου πλήρη πολιτικά δικαιώματα είχαν μονάχα
τα άτομα που είχαν και τους δύο γονείς Αθηναίους. Ο Περικλής απεβίωσε εξαιτίας
του λοιμού το φθινόπωρο του 429 π.Χ.
Mετά
το θάνατο του Περικλή η Ασπασία έζησε στο πλευρό του Λυσικλή, με τον οποίο
απέκτησε έναν ακόμη γιο. Ο Λυσικλής θύμα του πελλοπονησιακού πολέμου (428 π.Χ.).
Με το θάνατο του Λυσικλή σταματούν οι αναφορές των συγχρόνων της συγγραφέων. Είναι
άγνωστο, για παράδειγμα, αν ήταν ακόμη εν ζωή όταν ο γιος της, Περικλής,
εξελέγη στρατηγός ή όταν εκτελέστηκε μετά τη Ναυμαχία των Αργινουσών. Ο θάνατός
της τοποθετείται περίπου το 401 - 400 π.Χ. από τους ιστορικούς, εξαιτίας της
εκτίμησης ότι είχε ήδη πεθάνει όταν εκτελέστηκε ο Σωκράτης το 399 π.Χ.
Ο Σωκράτης αναζητεί τον Αλκιβιάδη στο σπίτι της Ασπασίας. Έργο του Jean - Leon Gerome (1861). |
Επιμέλεια
Πέτρος Βιτόπουλος
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου